17.4.21

Dovolená 2013,Elba,7.část

Dovolená pomalu končí,čeká nás poslednín zastávka před cestou domů.Znovu jsme se nalodili a přesunuli na pevninu.

Z přístavu Piombino jsme se autobusem  dopravili k městu Pisa v Toskánsku.Město má asi 89 000 obyvatel a je známé svou  šikmou věží,která stojí na Náměstí zázraků,zvaném též Katedrální náměstí.Věž je společně s kruhovou křtitelnicí a hřbitovem součástí církevního areálu kolem místní katedrály.Prrávě Náměstí zázraků zůstalo neporušeno z minulosti,neboť zbytek města byl zcela zničen bombami spojeneckých vojsk za druhé světové války.Krom věhlasné šikmé věže se na travnatém náměstí vyjímá překrásná katedrála zasvěcená Panně Marii a baptisterium (křtitelnice).

Románská katedrála Nanebevzetí Panny Marie

V interiéru katedrály zaujme mozaika,jíž vévodí Ježíš Kristus,po jehož stranách stojí Panna Marie a svatý Jan Křtitel.Důležitým obrazem je vyobrazení Panny Marie.Vznikl na počátku 13.století.

Na první pohled upoutají monumentální bronzové dveře,které byly odlity v r.1180 Bonnanem Pisanem.Vyobrazil na nich boblické scény.
Nejslavnějším exponátem katedrály je mramorová kazatelna vytvořenáGiovannim Pisanem na začátku 14.století.Původní kazatelna byla z kostela odstraněna po požáru v r.1595 a znovu umístěna na původní místo ve 20.století.

První stavba při vstupu na Pole  zázraků je Baptisterium (křtitelnice),která je zasvěcena svatému Janu Křtiteli.Sloužila k zasvěcení novorozenců do křesťanské víry.Je to kruhový objekt,jehož průměr je 108 metrů,výška 55 metrů a šířka zdi místy 2.5metru.Stavba byla dokončena ve 14.století a v 19.století prošla rekonstrukcí

Uprostřed Baptisteria stojí monumentální křestní vana ozdobena bronzovou soškou sv.Jana Křtitele.Střední osmistěnná nádrž má po stranách 4 malé křtitelnice určené pro křest nejmenších novorozenců.
To nejatraktivnější co každý považuje za téměř zázrak přijde nakonec.Je to šikmá věž v Pise,jedna z nejnavštěvovanějších památek v Itálii.Nakloněnou zvonici z bílého mramoru,vysokou 56 metrů zná snad každý.Přitom se vlastně jedná o nepovedenou stavbu,protože původním záměrem bylo postavit nejvyšší zvonici své doby,která měla doplnit sestavu církevních budov v Pise a to Baptisterii Sv.Jana Křtitele,a Katedrálu Nanebevzetí Panny Marie.

Co způsobilo její naklánění?Po roce stavebních prací se věž začala lehce naklánět,způsobilo to měkké jílové podloží,na kterém stojí.Když bylo dokončeno třetí patro,náklon byl už viditelný,takže práce na věži musely být přerušeny.Záměr postavit nejvyšší zvonici světa nevyšel.Na konci 13.století byly práce obnoveny,dokončeno bylo nakonec 6 pater.Naklánění ale bylo velké a tak se rozhodlo,že šesté patro bude poslední  bude na něm umístěna stolice pro zavěšení zvonů.
V 90.letech 20.století dosáhlo vychýlení věže kolem 5 metrů,takže byla kvůli bezpečnosti znepřístupněna pro veřejnost.Zvonice musela být zpevněna železnými lany a ukotvena tak,aby nebyla pro návštěvníky nebezpečná.
A ona je opravdu šikmá....

Byl to nezapomenutelný zážitek,který už asi neuvidím.K večeru jsme nasedli do autobusu a vydali se zpět do České republiky.Díky CK Rialto za perfektní zájezd.

1. Evi, to jsou úžasné fotografie z jistě nádherné dovolené. Pro mě neznámá místy Díky Tobě poznávám trochu podrobněji. Děkuji za úžasnou reportáž, krásnou podívanou. Věž v Pise...to je fakt hodně nakloněná. Asi bych měla strach jít nahoru, že opravdu spadne. Ale je to překrásná stavba nádherně zdobená. Katedrála je také moc krásná.

1. Byla to hezká dovolená,zůstaly již jen vzpomínky...

2. Evi,to jsou nádherné fotografie.Itálie má hodně co nabídnout.Budu se muset podívat na fotografie z našich dovolených v Itálii a zavzpomínat.Bylo tam nádherně.Věž v Pise jsme ale nenavštívili.Pohybovali jsme se někde jinde.
    Měj hezké dny

3. Evičko máte krásné zážitky. S Rialtem jsme byli jen jednou, však víš, tenkrát jsme se tam potkali, ale je velká škoda, že nemají nástupní místo ve Valašském Meziříčí, když pro ně zájezdy obsazuje i Valaška, která tu sídlí a má jejich zájezdy v katalogu. Já jsem si tenkrát ten zájezd objednávala také ve Valašce. Musela jsem si brát taxi do Nového Jičína při cestě tam brzy ráno i potm v noci zpět. Máš nádherné zážitky. To je k nezaplacení. Pro mne už je tohle tabu. A cestování vůbec bude asi velmi omezené. Při návratu se nechat testovat nebo být v karanténě, to by se mi tedy nechtělo.

1. Zážitky to byly opravdu krásné,zůstaly jen ty vzpomínky.S Rialtem jsme byli vícekrát,např v Dolomitech,také nám zařizovali dovolenou v Egyptě.Dnes už bych se na to nedala vzhledem k věku a také jsem sama....(Egypt 55°c)Dnes je Rialto také v potížích a kdoví,jestli se z toho vzpamatuje.Budeme rádi,když si zajedeme na nějaký jednodenní zájezd sami se svačinou v batohu,poněvadž restaurace budou asi dlouho zavřené...Tož tak,opatruj se a měj hezké dny,na zahradě je také krásně.Já už nemám ani tu zahradu...

4. Na zahradě uz6 jsem nebyla hodně dlouho. Je pořád hnusné počasí a když svítí sluníčko, tak Fučík studený vítr nebo do toho něco jiného vejde. Když není auto, tak nejsme tak pobotoví. Stále nemám v zemi rajcata5 ani mečíky, hrášek. Na vše bude asi už pozdě. Uvidíme. Dneska má Michal testy a tak se bojím, že nás doma upoutá karanténa.

Děkuji že jste se zastavili