7.12.23

Polsko,Weliczka

Vydala jsem se na adventní zájezd do Polska.Navštívili jsme solný důl ve Welicze a odpoledne Krakov.
Velička ležíjen několik kilometrů od Krakova,což z ní dělá jeden z hlavních cílů návštěvníků malopolské metropole.Sůl,toto bílé zlato se tu těží od 13.století,i když byla původně vavařována z vody.Později začalo hlubinné dobývání kamenné soli,v r.1290 získala Velička městská práva.
 
Zpřístupněná turistická trasa měří okolo 3 km,začíná po sestupu 380 schodů v hloubce 64 m,postupně se sejde po schodech až do 135 m.Po cestě se dá prohlédnout technika,pomocí které se  dříve sůl těžila,postavy těžebních dělníků při práci,dřevěné konstrukce,jezírka se solankou,zdobené sály.
























Zajímavostí je,že v dolech pracovali i koně.Jejich osud byl však velmi smutný,protože se z dolu už nikdy živí nevrátili,pracovali tam až do své smrti s klapkami na očích.



Chodby vypadají jak z mramoru,sřtruktura nepřipomíná kamennou sůl.Turisté si zde mohou prohlédnout 3,5 km dlouhou trasu,která zahrnuje prohlídku soch historických i mýtických postav,vytvořených z kamenné soli.Návštěvníkům je také přiblížena pověst o vzniku dolu,spojená se středověkými panovníky polskými a uherskými.Za zmínku stojí kaple,které si dělníci vybudovali.


Asi nejkrásnějším a také největším sálem v přístupné části dolu je kaple sv.Kingy,která se nachází v hloubce 101 m pod zemí.Kromě nádherných lustrů jsou zde sochy a reliéfy vytesané do stěn,mimo jiné vlis Poslední večeře páně dle obrazu Leonarda da Vinci.










Několik dalších sálů je upraveno jako podzemní sanatorium pro nemoci dýchacích cest pro pacienty s alergiemi a respiračními chorobami. Pořádají se zde i koncerty,neboť je zde výborná akustika.
Na povrch jsme již 380 schodů nemuseli šlapat,vyvezl nás výtah.
To by bylo v kostce o solném dole vše.Fotky nejsou moc kvalitní,byly zde velmi špatné světelné podmínky.Po prohlídce nás autobus převezl do vánočního Krakova.O tom někdy příště.

9 komentářů:

  1. Zdravím, Evičko. Oživila jsi mi vzpomínky na stejný zájezd před pár lety ale v létě. Koukám, že nyní je tam jen pár návštěvníků. V létě to bývá opravdu nával zájezdů, ale Poláci to mají skvěle zorganizované. Moc se těším na zimní Krakow. My většinou v zimě na zájezdy nejezdime, a proto jsem ráda, když se na stejná místa mohu podívat prostřednictvím někoho jiného. Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat
  2. Evi, to je nádhera. Děkuji za úžasnou podívanou a fotky jsou hezké. Těch koní mi je líto, ale takový byl dřív život. Myslím, že ani ti, kteří tu sůl těžili, se dlouhého věku nedožili. Přeji ti moc hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  3. Evi,úžasný zájezd.Chudáci koně.
    Pro mě by to nebylo,mám fobie z podobných míst,ale ta kaple se mi moc líbí.Tu bych si ujít
    asi nenechala.Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
  4. Evičko, podívala jsi se do pěkných míst
    Kůň byl i v našich dolech velkým pomocníkem.🍀

    OdpovědětVymazat
  5. Evi, jak ráda jsem tam s tebou zašla! V rámci zájezdu na 9 dní do Polska jsem tam nešla, ale byli jsme kousek vedle na povrchu...v takovém jako muzeu soli.Krakov se mi líbí moc - už jsem si to 2x vyzkoušela a jela bych zas.
    Těším se na fotky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, tak to je parádní výlet do podzemí. Jako z pohádky.

    OdpovědětVymazat
  7. Zdravím! Nikdy jsem ve Veličce nebyla, líbí se mi to, moc ráda jsem se s Tebou prošla!
    Zdraví Marie

    OdpovědětVymazat

Děkuji že jste se zastavili