15.12.21

Tak trochu vánoční

V předvánočním čase jsem se prošla Přerovem a navštívila přerovský zámek a výstavní síň Galerii,kde byla moc hezká výstava zvonů od rodiny Dytrychových.

Zvonařská dílna Tomášková-Dytrychová s.r.o.je firma založená Josefem Dytrychem v r.1950 se sídlem v Brodku u Přerova.Jedná se o jednoho z největších evropských výrobce zvonů.Po 15 letech bohužel zemřel a vedení se ujala jeho žena.Firma si zakládá na rodinné tradici,dále ji vedla jejich dcera Marie Tomášková-Dytrychová,za které výroba značně vzrostla,až 1500 vyrobených zvonů rúzné velikosti za rok.Aktuální majitelkou je nyní Leticie Vránová-Dytrychová.Firma je jednou z největších zvonařských dílen,má stálou zvonařskou expozici v muzeu Komenského v Přerově a její zvony se objevily v r. 2005 na světové výstavě EXPO v Japonsku.


Mezi nejslavnější výrobky patří zvon darovaný papeži Janu Pavlu II.když r.1990 navštívil Československo.,nebo výroba 7 zvonů k projektu Zvony smíření a tolerance pro katedrálu sv.Martina v Bratislavě.Zvony dodává do všech koutů světa včetně Japonska,Texasu nebo Jihoafrické republiky.Důkazem o kvalitě zvonů se stala dodávka dvou zvonů pro vídeńskou filharmonii a také několik zvonkoher  ve světě.Největší zvon,jež dílna zrestaurovala byl pro košickou katedrálu s hmotností 6200 kg.Na jaře 2014 navštívil firmu prezident Miloš Zeman,kterému byla věnována kopie odlitku angliclého lva,ve formě těžítka.Ve stejný rok vyznamenal prezident majitelku firmy medailí prvního stupně za zásluhy o republiku v hospodářské oblasti.









Drobné zvonky jsou i k prodeji ve vánočním balení


Na náměstí v Brodku mají také pěknou zvonkohru,byla jsem tam před rokem
A když už jsem byla u Galerie,tak jsem si prohlédla stromečky,které nastrojily děti .Každá škola tam má svůj stromeček




Začal padat sníh,tak to vypadalo i trochu vánočně

Bohužel mi tam vadí auta,ale s tím nic nenadělám...
                                      Začalo se pomalu stmívat,ale i to mělo své kouzlo..



Betlém v nadživotní velikosti vyrobily žáci řezbářské školy v Tovačově
Za zhlédnutí stojí i výstava  Vánoce na zámku,laděná do lidového tónu






Nejkrásnější ze všeho je ale Zbořilův Betlém se 129 figurkami
Procházka zakončena na smutném náměstí bez stánků a svařáku,snad příští rok bude lépe
TAK ŠŤASTNÉ A VESELÉ VŠEM

4 komentáře:

  1. Moc krásné fotografie Evi. Zvony mám ráda a když zvoní tak mívám sváteční pocity. Nádherný zvuk má zvon na kostele sv. Františka z Assisi v Děčíně - Podmoklech. Ten, když se rozezní a z dálky k němu je slyšet zvon z bývalého pivovaru, ( dnes obchodní centrum Pivovar), tak je to zvonařský koncert, při kterém se tají dech, jak je to nádherné. Alespoň na mně to tak působí.. . Zvony, které jsi nafotila jsou nádherně zdobené. Obdivuji práci zvonařů, kteří je umí vyzdobit a pak ještě doladit na určitý tón. Je to skutečně úžasná práce. Děkuji Ti za velice krásný a zajímavý článek a přeji Ti krásný předvánoční čas, hlavně ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
  2. Užila jsem si čtení.O rodině Dytrichových(p.Leticia)vím už hodně dlouho.Vloni byl přidán zvon z jejich dílny do věže našeho kostela.Přímo miluji jejich zvuk.Snažím se vždy v poledne a v 18 hod.vyběhnout na balkon a jen poslouchám.To je prostě nádhera.
    Krásné povídání,těším se na další Eva

    OdpovědětVymazat
  3. Evi,to je nádhera.To jsi měla dobrý nápad se sem vypravit.Taková výstava by se mi líbila.Zvony mám ráda už pro jejich zvuk.Nedaleko Turnova je zvonice s obráceným zvonem a když jsem tam byla ,tak s pomocí průvodkyně jsem si mohla zazvonit.Bylo to zajímavé.
    Děkuji za krásný příspěvek.
    Měj hezký večer

    OdpovědětVymazat
  4. Moc krásný článek. Nejen fotkami, ale i povídáním. Evičko, udělala jsi dobře,že sis tak vyšla. Já jsem nějaká líná. Nikam se mi nechce.

    OdpovědětVymazat

Děkuji že jste se zastavili