4.5.23

Jaro na sv.Hostýně


Snad více než 100x jsem na sv.Hostýně byla a neoddolala jsem ani letos.Více jak 55 let jsme vlastnili chatu pod Hostýnem,kde jsme trávili hodně času,napřed s dětmi a rodiči,později s vnuky.Několikrát ročně jsme tam zavítali,v létě i zimě.Byla to taková srdeční záležitost a je dodnes.

Svatý Hostýn je kopec v Hostýnských horách,výška 736 m na kterém se nachází významné mariánské poutní místo,které bylo v r.2018 prohlášeno národní kulturní památkou.Je nejvýše položeným mariánským poutním místem na Moravě.Komplex zahrnuje baziliku Nanebevzetí Panny Marie,ubytovny pro poutníky,křížovou cestu Dušana Jurkoviče s mozaikami,větrnou elektrárnu a rozhlednu.Podle archeologických nálezů se zde nacházelo pravěké hradiště.Bazilika  je poutní kostel a patří k nejvýznamnějším poutním kostelům na Moravě.
 



Podle pověsti je na obrázku vpravo Panna Maria jak vrhá blesky na tatarské vojsko.Ve 13.století se prý zde lidé ukrývali při velkém nájezdu Tatarů.Trpěli nedostatkem vody,proto se modlili k Matce Boží.Ta prý seslala bouři a blesky na tábor Tatarů a donutila je k ústupu.Pak zde měl vytrysknout vodní pramen,který je prý uzdravující.U něj stojí Vodní kaple z r.1700




Na vyšším vrcholu je kamenná rozhledna s kaplí sv.Kříže,postavená r.1898.V dubnu 1994 u ní byla zřízena větrná elektrárna s vrtulí vysokou 32 metru.

Od rozhledny je hezký výhled do okolí


Mezi oběma vrcholy se nachází hřbitov jezuitských mnichů a kněží,kteří zahynuli ve vězení za dob totality.

Velmi zajímavé jsou i dvě křížové cesty,Stará a Nová.Ta stará byla postavena v r.1900 ve směru od Sarkanderovy kaple k rozhledně.

Ale již r.1903 byla vybudována křížová cesta ve stylu valašské lidové architektury.,jejímž autorem je architekt Dušan Jurkovič.Tvoří ji 13 obměňovaných zastavení,která jsou rozmístěna do podkovovitého tvaru.Byla budována postupně od r. 1904 až do druhé světové války.Některé výjevy poničilo drsné horské klima,proto byly mozaiky v letech 2009-2019 restaurovány.








Pak jsem sešla dolů k restauraci Ovčárna,kde jsme se vždycky stavovali na oběd.Já jsem si dala jen polévku kyselicu a pokračovala dál k rybníčku pod restaurací.
Mají to zde vždy pěkně upravené











Zpět jsem jela autobusem do Bystřice p.Hostýnem a zastavila se ještě na místním hřbitově.
Hřbitov je pěkně udržovaný a spočívá tu hodně známých osobností.Nachází se zde několik náhrobků potomků rodu svobodných pánů z Laudonů a jejich příbuzných,kteří bystřické panství jako poslední šlechtici vlastnili.
Šlechtický hřbitov potomků slavného generála a polního maršálka Ernsta Laudona,vojevůdce císařovny Marie Terezie,nechal vybudovat v r.1894 majitel bystřického panství,svobodný pán Ernest Laudon,vojevůdce císařovny Marie Terezie,který byl komořím a tajným radou ve Vídni.Se svou ženou mají náhrobek v areálu.










Od hřbitova je to kousek na bystřické Masarykovo náměstí s kostelem sv.Jiljí z r.1744

Na náměstí jsem žasla nad záplavou rozkvetlých tulipánů .Tolik krásy ve všech možných barvách jsem dlouho neviděla.


Bronzová vodní socha na Masarykově náměstí 
Z kašny prýští tři prameny vody: pramen minulosti města,pramen čisté bystré horské vody a pramen naděje a pomoci.Z těchto 3 pramenůvyrůstá postava Vítězné ochrany Moravy
A pak už jsem spěchala na autobus do Přerova

6 komentářů:

  1. Evi,měla jsi nádherný výlet.Hostýn je nádherné místo.Tolik zajímavostí.Líbí se mi ta novější křížová cesta,je úžasná.A těch krásných tulipánů.
    Mám taková poutní místa ráda,ale co šlo jsme navštívili a další jsou už dost daleko.Uvidím,jak bude naše kočička snášet odloučení a potom bychom možná cestovali na více dní častěji.Ráda bych se na toto místo podívala i když je dost daleko.Uvidíme.
    Děkuji za seznámení a měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
  2. Tedy Evi, to je opravdová nádhera. Ty kapličky křížové cesty jsou překrásné. Tam bych se také moc ráda podívala, ale manžel už špatně chodí, tak že to zůstane jen snem... Přeji Ti krásný víkend a děkuji za tu nádhernou podívanou.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Evi, báječný výlet od začátku do konce ! Ráda jsem si vše u Tebe prohlédla, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Evi, to se ti moc povedlo, ráda jsem tam s tebou zavítala. Kolikrát jsme byli na dovolené hodně blízko a nikdy se mi nepovedlo nahoru na Hostýn se dostat, naposledy tak pršelo, že jsme to vzdali.Manžela navíc tato místa nábožensky laděná moc neberou a tak mi nevyšel vstříc.Krásné fotky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Evi, moc krásný výlet. Jezdíme na Hostýn s kamarádkou, není to od nás zas tak daleko. Že je pod Ovčárnou rybníček jsem nevěděla, příště se tam musíme podívat. Měj se hezky🥰

    OdpovědětVymazat

Děkuji že jste se zastavili