3.7.24

Hrad Bítov

Bítov je jeden z nejstarších a nejromantičtějších hradů na českém území.Leží v malebném kaňonu tzv.Moravského Švýcarska u Vranovské přehrady.Bítov je opevněné feudální sídlo,vystavěné většinou v rozmezí 11.-16.století.Je jedním z prvních hradů,které měly chránit jižní hanici přemyslovského státu. První zmínka o hradu pochází z r.1061.Byl založen na levém břehu říčky Želetavky a byl dělen na tři části oddělené navzájem valy.





Bítov zaujal významné místo ve znojemském knížectví a v zastaverní postupu německé kolonizace na sever.Hrad je ve vlastnictví státu,od r.1973 je chráněn jako kulturní památka a v r.2001 byl zapsán na seznam národních kulturních památek.Bítovským kastelánem je od r.2006 Jan Binder.



Interiéry hradu zdobí hodnotná sbírka obrazů německých a rakouských romantiků.








Nejvíce mě zaujaly různé druhy kamen












Důležitou součástí hradního komplexu a významným prvkem je kaple Narození Panny Marie,která tvoří romantický vzhled nádvoří.


Dále jsou zde vystaveny početné zoologické sbírky posledního majitele hradu barona Jiřího Haase,pro nějž hrad roku 1912 koupil jeho otec,velkovýrobce porcelánu Georg Haas.



Říkala paní průvodkyně,že toto byla sviňa kousavá
Poslední majitel baron Jiří Haas obohatil hradní zoosbírky o 50 kusů vycpaných psů,největší sbírku svého druhu na světě.Choval různá plemena,velká i malá.Dokonce ani nehlídal,aby psi zůstali čistokrevní,takže se různě křížili.V psinci prý bývalo až 200 psů.



Nakonec ještě nakoukneme do kuchyně




Poslední pohled z hradu a sestup lesní cestou k přístavišti,kde jsme nastoupili na hodinovou plavbu lodí po přehradě,kde nás u přístaviště čekal autobus a dopravil nás domů,
Titanik přijíždí
Poslední pohled na hrad z lodi

10 komentářů:

  1. Děkuji za oživení vzpomínek. Je fajn, že jste hrad navštívili mimo sezónu, že tam není tolik lidí. Mně se ty vycpaniny, hlavně psů, moc nelíbily, působilo to na mne morbidně. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  2. Mohu začít jako Maruška.Pro mě je to také oživení vzpomínek až z dětství.S maminkou a sestrami jsem jezdila dost let na dovolenou na Vranovskou přehradu a vždy jsme navštívily hrad Bítov.Později jsme tam byli s manželem,když jsme měli děti velké.Hrad je to krásný a vůbec celé to okolí.Evi,měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  3. Evičko, děkuji za reportáž. Byla jsem tam jako dítě a klidně bych se vrátila.
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Já se moc omlouvám za nedopatření.Zveřejnila jsem jen část příspěvku,moje chyba😒 Snažím se to napravit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už to vidím celé. Původně jsem neviděla interiéry. Moc děkuji za skvělou prohlídku. Užili jste si to. Náš hnala tenkrát bouřka, dokonce jsme se před deštěm a bouřkou schovával pod vstupní věží. Další bouřka nás chytla při kotvení ve Vranově.

      Vymazat
  5. Se zájmem jsem si Bítov prohlédla, protože jsme tam byli před měsícem. Pěkně jsi to nafotila, mám podobné záběry 😊. Hlavně jsi dobře nafotila ty vycpané psy, na to, že vás byla celá výprava - palec nahoru. Nás bylo tak do 10 a to mám ráda. Ty vycpaniny na mě nepůsobí morbidně, baron Jiří Haas měl rád zvířata a tak si je chtěl uchovat. Byli jsme i na té výstavě na nádvoří. Doufám, že jste měli dobrého průvodce. ☺ Bítov je moc pěkný hrad.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, krásně jsi to nafotila, my jsme na tomto hradě byli před lety, dovolená pod Vranovským hradem - a objížděli jsme vše v okolí. Tam se mi moc líbí, na Znojemsku. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  7. Evičko, navštívili jste krásné místa mého dětství jak Znojmo, tak Bítov. ☺

    OdpovědětVymazat
  8. Evi, to je nádhera. Překrásný hrad a na rozdíl od mnoha hradů, bohatě zařízený, plný zajímavých expozic. Vím, že tento hrad je, ale nikdy jsem tam nebyla a je to škoda. Bohužel už se tam ani nedostanu a tak děkuji za tuto úžasnou reportáž. Určitě si ji ještě znovu prohlédnu a přečtu. Děkuji a přeji ti krásný sváteční víkend.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásné fotky...překrásný hrad. tento jsem ještě nenavštívila, ale chystám se :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat

Děkuji že jste se zastavili